EUT

Maakt EUT de verwachtingen waar?

De lucky few weten het, want zij waren er bij

EUT is bezig aan een opmars door Nederland. Met het sterke debuutalbum Fool For The Vibes, waarvan al enkele singles zijn uitgebracht waaronder Sour Times, die veel airplay krijgt op 3FM, zou je verwachten dat de zaal compleet is uitverkocht. Maar dat is dus niet zo. De zaal is nog niet half gevuld, maar de “lucky few” die erbij waren op donderdagavond 29 november in Willem Twee Poppodium, weten dat het niet lang meer kan duren voordat EUT alleen maar in grote zalen te zien zal zijn.

Paperday
Het is aan de spiksplinternieuwe band Paperday om de avond te openen. Naar eigen zeggen een samenraapsel van verschillende bands, namelijk met leden uit White Elephant, Gifter, Peer en Uncle Harry. En dat doen ze niet onverdienstelijk. Zeker als je weet dat er van tevoren slechts drie weken gerepeteerd is. Het is dan ook niet gek dat er maar vijf eigen nummers worden gespeeld, aangevuld met een swingende rockversie van Donna Summer’s Hot Stuff. Het zijn swingende, lekker in het gehoor liggende rocknummers. Ze hebben zichtbaar plezier in hun optreden. Na elk nummer komt iedereen wat losser en gaat Thijs op de monitor staan om het publiek toe te zingen. Het laatste nummer is echt een knaller met ook mooie instrumentale passages erin. Mooi debuut voor Paperday, maar dan nu snel terug de oefenruimte in om wat nummers erbij te schrijven.

EUT
Megan

EUT

Met zoveel goede kritieken en lovende woorden van onder andere 3FM zijn de verwachtingen voor EUT hoog, maar 3FM is wel vaker lovend over bandjes die het live niet altijd waar kunnen maken, dus moeten we het allemaal nog maar eens zien wat dit EUT te bieden heeft.

Ze trappen af met de voormalige single Bad Sweet Pony en dat is gelijk een lekkere binnenkomer. De charismatische zangeres Megan is een echte blikvanger met haar grote bos krullen, gestreepte broekpak, op blote voeten wild dansend op het podium.

Meteen hierna wordt de huidige single Sour Times ingezet. Zijn dan al de grootste troeven uitgespeeld? Allerminst, het hele album komt voorbij met I Came To Be Gone, waarin de bassist de toetsen speelt, waar overigens ook een vet basgeluid in zit. Dat blijkt vooral bij het nummer erna, waarin halverwege een ware geluidsexplosie te horen is. Mooi moment voor een wat rustiger intermezzo, waar The Bugs (Part 1), is er ook een Part 2?, bijna naadloos over gaat in alweer een voormalige single, Supplies, wat me doet denken aan The Asteroids Galaxy Tour. Dit nummer was van de week nog te horen op BBC1 als zogenaamde “Next Wave”, waar zangeres Megan live op de radio werd geïnterviewd.

EUT
Bassist van EUT

Hoe kun je een overtuigend nummer maken over een Ping Pong Ball? Nou zo dus, met weer die vette bas synthesizer. Live komt dit nummer beter uit de verf dan op plaat, omdat het dan wat rauwer klinkt en dat je dan wat meer de energie voelt van de band.

Crack The Password is een lekker puntig rocknummer met een opzwepend riffje en net als je denkt dat er naar de grande finale toegewerkt wordt, zakt het tempo iets terug met nummers als Look (Who Has Decided After All)  en Tygo Dex, een lekker slepend rocknummer.

Met How Did You Know en een uitgesponnen versie van Lie Detector geeft EUT nog even vol gas en eindigt de show in een pompende rockshow, compleet met gitaarsolo’s.  Je voelt dat er nog wat in de lucht hangt als Megan steeds vaker de rand van het podium opzoekt. En jawel hoor, hup daar springt ze van het podium en danst en zingt ze verder tussen het publiek, waar ze hartelijk wordt ontvangen door de aanwezige fans. Er wordt voorzichtig mee gedanst door het publiek. Behendig klimt Megan dan weer het podium op om nog één keer alles te geven en dan hebben we alsnog die “grande finale” gehad. En dat was dan ook meteen het einde, zonder toegift.

We kunnen concluderen dat EUT de verwachtingen meer dan waar maakt en klaar is voor het grotere werk. Zelfs het buitenland lonkt, want Megan vertelde me na afloop dat er concrete plannen zijn om in Frankrijk op te treden, in Rennes op 6 december om precies te zijn. Als je EUT op korte termijn nog mee wil maken in een kleine zaal, raad ik aan kaarten te regelen voor Ekko in Utrecht op 14 december, Merleyn in Nijmegen op 19 december of Hall of Fame in Tilburg op 28 december en dat zou ik doen nu het nog kan, want ik voorspel een grote toekomst voor EUT.

Foto’s: Sandra Leijtens Photography