Marit van der Lei Nextet

Marit van der Lei Nextet opent Jazz in Duketown

Deze editie 2021 gaat geheel via #livestream en op de LED-wall zijn toeschouwers te zien

Het is aan Marit van der Lei Nextet om het spits af te bijten van Jazz in Duketown 2021 dat geheel via livestream te bekijken is. Marit van der Lei zegt dat ze blij is, dat ze na zoveel maanden weer kan optreden, zelfs ook voor de LED-wall in de zaal. Vorig jaar was zij één van de kandidaten voor de jaarlijkse Conservatorium Talent Award (CTA) en maakte indruk met haar zang en eigen werk. Dat werk staat voor haar in het teken van de mildheid.

Marit van der Lei Nextet
Marit van der Lei Nextet
Marit van der Lei Nextet

Door een eervolle vermelding bij CTA 2020 staat zangeres Marit van der Lei met haar Nextet op het podium van Jazz in Duketown 2021. Marit opent met een nieuw nummer, Abide In Ease.  Een soort lullaby met een prachtige intro van Marit dat door Kika Sprangers op haar altsaxofoon in het middenstuk van het nummer wordt overgenomen. Een heerlijk zachte solo, helemaal in stijl en harmonie met deze nieuwe song.

Het tweede nummer heet Sea Song en staat op het album In Other Words, te horen op Spotify. De zang van Marit bestaat op dit nummer en de vervolgnummers niet uit woorden maar uit klanken die of ritmisch dan wel als melodie worden ingezet. Sea Song heeft duidelijk salsa invloeden en het ritmisch inzetten van die ‘stemklanken’ ondersteunen die Zuidamerikaanse sound. Marit gebruikt haar stem louter als instrument.

Kenny Wheeler
Marit laat zich graag beïnvloeden door de Canadese componist, en trompettist Kenny Wheeler. De nummers Eh, Start The End en Flora heeft zij geschreven met Wheeler in gedachten. Ook in deze drie nummers maakt zij gebruik van die zogenaamde stemklanken die door haar begeleiders – met name de twee saxofonisten –  subtiel en haarfijn worden ondersteund.

Want dat is toch wat dit optreden kenmerkt. Het is onderkoeld, het is cool jazz. Daarom komt de show beter tot zijn recht in en door deze livestream. Geen rumoer van publiek, geen windvlagen die delen van het geluid meenemen. Nee, jazz in een donkere setting, club jazz. Livestream verhoogt de concentratie met fijne close-ups van musicerende handen en gezichtsuitdrukkingen.

Mildheid
Marit wil mildheid inzetten als tegenwicht van de toenemende radicalisering in corona tijd. Dat wil ze met haar muziek bereiken. We moeten beter naar elkaar luisteren, beter begrijpen en elkaar beter aanvoelen, empathischer worden. Daar gaat het nieuwe nummer I Feel You over. Deze keer zingt Marit weer teksten zoals ze deed in het openingsnummer.

Het een-na-laatste nummer is een cover van het lied Utviklingssang, geschreven door Paul Bley en bijna exclusief uitgevoerd door zijn vrouw, Carla Bley. Marit bereikt met deze cover een hoogtepunt in het gebruik van stemklanken. Dat gaat zo subtiel dat je denkt dat drummer Willem Romers fijntjes de bekkens met kwastjes aait, maar dat het uiteindelijk de stem van Marit blijkt te zijn.

Het laatste nummer heet Eventually I Will dat niet op Spotify staat en ik daarom er gemakshalve van uitga dat het ook een nieuw nummer is.

LED-Wall
Marit voor de LED-Wall