Paaspop 2019

Paaspop 2019 is gezegend met zomerse temperaturen

Van springende dansfanaten tot rockende knarse knarren

Paaspop 2019

Paaspop opent traditioneel het festivalseizoen en is dit jaar gezegend met prachtig weer. Nu is het bijna jammer dat er geen buitenpodium is. Al is er genoeg te doen in de open lucht. Van lekkere hangmatten om in te relaxen, een crossfiets show in een halfpipe, diverse mini buiten disco’s zoals onder andere die van Schurkenbiefstuk die een oude classic auto wederom heeft omgebouwd tot dj booth. Deze keer vergezeld door Dj Seepman met zijn lekkere Hip Hop tunes.

Paaspop 2019
Merol foto: Max Kneefel
Vrijdag Paaspop 2019

Zoveel acts, zoveel podia, typerend voor Paaspop 2019, dus dat maakt de keus moeilijk. Eerst maar eens Lekker met de Meiden naar Merol in de Roxy en zelf ervaren hoe dat live over komt op het podium. Deze sensuele dame staat samen met haar muzikale kompaan op het podium die live toetsen speelt en drumt op een drumcomputer en ook de rest van de muziek bediend met zijn knoppen. Merol gooit intussen enkele paaseieren het publiek in en zingt dat ze een kind van me wil. Het jonge publiek kent haar ondeugende teksten goed en zelfs alle mannen zingen mee met “Hou je bek en bef me!” Deze kleinkunstpopzangeres doet ook aan publieksparticipatie met een ingestudeerd dansje en zing maar mee allemaal met Checkie checkie doei doei! Ik zeg ook “doei doei” en zoek de zon weer op.

Incognito op Paaspop 2019

Paaspop 2019
Flonti Stacks aka Ronnie Flex

Zondagavond staat ie in de Apollo met zijn Deuxperience, onze Ronnie Flex, maar nu staat ie als soort van alter ego Flonti Stacks gewoon in de betrekkelijk kleine Roxy. Niet veel mensen weten dat ook dit Ronnie Flex is. Dat blijkt wel uit het feit dat de tent niet ramvol is. Quasi incognito komt ie het podium op, gehuld in een los geritste capuchon van een gele Parka jas. Ik ben benieuwd hoe Ronnie zich van zijn “rauwste kant”, zoals in de beschrijving stond, laat zien. Alle muziek komt vanzelfsprekend uit een doosje, met een lekker dik basgeluid dat dan weer wel.

Ronnie heeft zichtbaar plezier en oogt lekker ontspannen. Jammer dat ze een paar keer geplaagd worden door wat technische problemen, waardoor halverwege een nummer het geluid wegvalt, maar ook hier gaat Ronnie relaxed mee om. Hij neemt nog een slok uit zijn fles whisky en door. Het haalt het tempo er even uit maar de flow komt er zeker weer in. Hij spoort de jeugd meerdere malen aan tot het maken van een circle pit en maant het publiek tot springen. Hij zingt veel met zijn eigen zanglijn mee, al dan niet met autotune. Ook het nummer Energie komt langs, wat luidkeels wordt meegezongen. Zijn homie van SFB mag ook een nummertje meedoen. Iedereen geeft veel energie, maar echt rauw wordt het nergens.

Op naar de Thunderbolt, waar ik nog een paar nummertjes van Player, een Slayer tributeband, kan meepakken. Hier kun je bier drinken uit de fles. Ik ben net op tijd voor Angel Of Death die deze mannen in een retestrakke versie ten gehore brengen. Hulde!

De Jeugd van Tegenwoordig

Paaspop 2019
De jeugd van tegenwoordig

De Phoenix is het decor waar de inmiddels niet meer zo jeugdige Jeugd Van Tegenwoordig hun opwachting maken. Maar ze lijken in de vorm van hun leven en werken toe naar hun duizendste optreden die binnenkort gaat plaatsvinden in het Olympisch Stadion. Vanavond komen bijna alle hits langs, Moshpit natuurlijk, al blijft een echte moshpit hier grotendeels achterwege. Watskeburt, Manon, Sterrenstof en als uitsmijter het hysterische De Formule. De Jeugd is nog steeds űbercool en heersen over dit podium.

Within Temptation

Paaspop 2019
Sharon den Adel foto: Bart Heemskerk

De Apollo is helemaal aan de andere kant van het festivalterrein en bij het binnenwandelen van deze gigantische tent is Whithin Temptation al bezig. En waar we Sharon Den Adel kennen als fantastische zangeres klinkt haar stem hier toch wel erg schel en soms ook vals. Blijkbaar is er iets goed mis met het geluid en dat heeft Sharon al snel door. Na een paar nummers zegt ze dat ze eerst iets gaat doen aan het geluid. Ze beent lichtelijk geïrriteerd naar de achterkant van het podium en als ze terugkomt klinkt de zang aanzienlijk beter en blijkt dat ze toch wel degelijk die fantastische zangeres is, uiteraard vergezeld door haar uiterst ervaren band en een vette lichtshow met vuurkanonnen. Vette rockshow van hoog niveau.

Claw Boys Claw

Paaspop 2019
ClawBoysClaw

Op weg naar de uitgang nog even de Jack Daniels tent in waar de ouwe rockers van Claw Boys Claw staan te spelen. Maar van slijtage is geen sprake. Wat een energie hebben deze mannen. Gitarist John Cameron staat voortdurend te shinen vooraan op het podium terwijl zanger Peter Te Bos met zijn rauwe doorleefde stem zijn teksten de microfoon in spuwt. De gemiddelde leeftijd van het publiek is hier logischerwijs een stuk hoger, maar dat maakt het feestje hier niet minder energiek. Als Peter dan ook nog besluit het publiek in te lopen en daar verder te zingen is het feest compleet. Ik heb geen spijt dat ik deze tent nog even ben binnengelopen. Een mooie afsluiting van deze Paaspopvrijdag.