SUiT, kort en pakkend

Via Siberië en een Berlijnse Sexclub naar Den Bosch

Normaal gesproken zijn de jongens van SUiT gewend om in iets grotere zalen te spelen, maar donderdagavond 15 maart is het de foyer van de Willem Twee Concertzaal waar je deze half Duitse en half Nederlandse band kunt aanschouwen. Speciaal voor deze intieme setting is er een wat meer ingetogen set samengesteld. Uiteraard ligt de nadruk op werk van hun nieuwe album The Girl, The God, The Rush die net klaar is.

Spaghetti western
De opener van de set, Real is een rustig bluesy nummer, waarvan de muziek niet had misstaan op de soundtrack van een spaghetti western van Ennio Morricone. De zanger zingt met redelijk hoge stem en kan zijn Duitse roots niet helemaal verbergen. De tweede stem wordt door de gitarist voor zijn rekening genomen. Voor dit nummer gebruikt de drummer brushes (kwastjes als u wilt) in plaats van stokjes zodat de drums niet overheersen.

Zwetende robots
Vanaf het tweede nummer gaat het tempo iets omhoog, de zanger neemt dan ook zijn gitaar ter hand, waardoor de muziek iets meer gaat rocken. Bij Robot Sweat zingt ook de bassist een lijntje mee die in de break ook nog eens lekker zijn distortion aanzet. Het swingt lekker op een Franz Ferdinand achtige wijze. Van dit nummer is ook een videoclip te vinden op Youtube waarin schaars geklede dames uit vervlogen tijden te zien zijn in combinatie met beelden van de tweede wereldoorlog en ufo’s, al dan niet in reverse. Klinkt vaag? Is het ook.

Smooth cover
Dan vertelt de zanger dat ze vandaag de studio in zijn geweest in Maasbracht, om het nummer dat ze nu gaan spelen op te nemen. Er bestaat een kans dat ze die ook gaan uitbrengen. We zouden het kunnen kennen. Niet iedereen herkent het tijdens de eerste klanken en dat komt waarschijnlijk doordat het wat meer uptempo gespeeld wordt en meer rockt dan het origineel. Maar als het refrein van Smooth Operator ingezet wordt, weet iedereen dat het de klassieker van Sade is. De meeste van de maximaal 25 bezoekers is zeker oud genoeg om het origineel te kennen.

SUiT, kort en pakkend - ©ronald_rijken
Lex Brown

Mijn Klankgat collega Ronald vroeg aan zanger Lex Brown:
Hoe kwamen jullie erbij om uitgerekend van dat nummer een cover te maken?
Lex Brown: Ik ben bijna net zo oud als dat nummer. Mijn ouders draaiden veel van Sade die in de jaren ’80 en ‘90 erg populair was. Het nummer Smooth Operator vond ik toen al geweldig. En eigenlijk is het niet zozeer een herinnering maar meer een zintuigelijk gevoel, zoiets als een geur, dat mij is bijgebleven.

De jaren gingen voorbij en ik werd fan van punk en rock maar Sade bleef ergens in mijn achterhoofd hangen. Niet bewust, echt ver op de achtergrond.

Toen ik een jaar of wat geleden door de collectie van mijn ouders struinde, moest ik wel tegen Sade aanlopen. Ik zette Smooth Operator op en ik werd als door de bliksem getroffen. Het raakte mij erg diep. Een cover maken was meer dan een logisch gevolg. In het origineel staat een solo van een saxofoon. Die wordt op onze cover vervangen door een gitaarsolo. Het is echt een ‘rocky’ ding geworden.

Herfststorm
Het nummer dat mij het meest aanspreekt het melancholische nummer Quicksand Waterfalls met de stuwende drums, de mooie melodie van de zanglijn en het tempo dat even terugzakt en dan weer als een herfststorm over je heen komt.

Sexclub
Het voorlaatste nummer Blessed with Black is een slepend bluesnummer dat niet zou misstaan in een film van Quentin Tarantino, of in een Berlijnse nachtclub. Het toeval wil dat ze onlangs daadwerkelijk in zo’n Berlijnse seks/nachtclub – de wereldberoemde KitKatClub – gespeeld hebben, waar één avond in de week live muziek geprogrammeerd wordt.
Dan volgt nog een “goodbye song” zoals de zanger het noemt en dan is het binnen een uur inderdaad afgelopen.

SUiT, verleden, heden en toekomst
Na afloop vroeg ik Ivo de bassist hoe twee Nederlandse jongens twee Duitse jongens leren kennen en dan samen een band beginnen.
Ivo en gitarist Rutger kennen elkaar van de Rockacademie in Tilburg en toen ze op het conservatorium van Mannheim in Duitsland gingen studeren leerden ze zanger Lex en drummer Stefan kennen. Er wordt nog steeds in Mannheim gerepeteerd waar ze dan regelmatig voor een langere periode samen komen.

Ik vroeg me af waar de bandnaam SUiT vandaan komt.
Zes jaar geleden stonden ze, weliswaar in een iets andere samenstelling en met dansers die speciale pakken aan hadden, op het theaterfestival Boulevard hier in Den Bosch onder de naam The Suit Project. Ze zijn daarna verder gegaan als SUiT, kort en pakkend. Ze zitten nu midden in hun tour, waarin ze al diverse plaatsen in Duitsland en Nederland hebben aangedaan. Ze vervolgen hun tour nog langs onder andere Arnhem, Antwerpen, Londen en Brighton. Afgelopen jaar hebben ze zelfs in Siberië gespeeld en hopen ook nog uitgenodigd te worden voor een optreden in Vladivostok.

Zoals gezegd is er nu een album uit. “The Girl, The God, The Rush” staat niet alleen op Spotify, maar is ook verkrijgbaar op cd en vinyl. Er zijn plannen voor een tweede album en de bedoeling is dat die in maart 2019 uit gaat komen.

foto’s: Ronald Rijken