Bart de Vrees

Interview stadscomponist Bart de Vrees

Den Bosch is een elegante dame waar muziek van hoge kwaliteit wordt gemaakt

Ik spreek met Bart de Vrees, stadscomponist van Den Bosch. Het gesprek gaat over het stadscomponistschap en zijn visie op muziek in Den Bosch. Even raken we afgeleid door onze wederzijdse interesse in synthesizers, maar gelukkig komt het gesprek ook op het eigenlijke onderwerp. Door dit gesprek raak ik zelf nog enthousiaster dan ik al ben over wat Den Bosch allemaal aan muziek en mogelijkheden te bieden heeft. [coverfoto: Roxanne de Buijzer]

Bart de Vrees, stadscomponist
Bart de Vrees
Bart de Vrees – screenshot

Bart de Vrees is sinds 2021 stadscomponist voor Den Bosch. Hij heeft conservatorium slagwerk en compositie afgerond. Daarnaast werkt hij met elektronische klanken en videobeelden, Animalis Abstracta (eenvoudig op Youtube te vinden) is een prachtig voorbeeld van zijn creativiteit. Een uitgebreid oeuvre waarin samenwerking met anderen (bijvoorbeeld Theater Artemis) en durven experimenteren centraal staan, maken dat hij geknipt is voor deze rol. Hoewel Bart de Vrees in Amsterdam woont, liggen zijn roots in Noord-Brabant.

Bart de Vrees
stadscomponist – screenshot
Je bent stadscomponist, wat houdt dat in?

Het idee van stadscomponisten (Matthijs Leeuwis, Piet-Jan van Rossum, Bart de Vrees en Angela de Weijer zijn kunstenaars die in het seizoen 2020-2021 stadscomponist zijn in respectievelijk Tilburg, Den Bosch, Heukelom en Meierijstad) komt van Geert van Boxtel die in dienst van Noord-Brabant een impuls geeft aan vernieuwing van muziek. Voor mij persoonlijk houdt het in dat ik muzikanten met elkaar in contact wil brengen. Daartoe waren de mogelijkheden afgelopen jaar beperkt, maar toch is het gelukt om een paar kleinere optredens in Den Bosch te doen, met name in het Poortwachtershuisje wat een heel mooi initiatief is. We hopen er nog toe te komen een klein festival te organiseren. En ik hoop de basis gelegd te hebben om het stokje te kunnen overdragen aan het eind van de periode.

Hoe ervaar je de Bossche cultuur?

Den Bosch is een beetje als een elegante dame. De sfeer is enorm toegankelijk en vriendelijk. Tegelijk is er veel ook wel duur. Je ziet daarom dat er grote initiatieven zijn, zoals het geweldige November Music, maar weinig underground. De Willem Twee Toonzaal klassieke concerten zijn natuurlijk prachtig, en er zijn diverse van dat soort initiatieven zoals de Azijnfabriek. Nu heeft Den Bosch geen conservatorium, zoals Tilburg en dat merk je aan de muziekcultuur in de kroegen en de jazz. Hoewel er diverse goede initiatieven zijn, zou het fijn zijn als daar toch meer activiteit kon ontplooien, want er komen heel wat goede en bekende muzikanten uit Den Bosch. Misschien is het wel iets om een en ander met een soort masterclass aan de muziekschool te doen voor veelbelovende groepen.

Wat zijn voor jou hoogtepunten in je stadscomponistenschap?
Willem Twee Elektronische Muziekstudio
Willem Twee Elektronische Muziekstudio

Dan moet ik toch echt de Willem Twee Elektronische Muziekstudio noemen, wat is dat een waanzinnige ervaring. Ik heb daar een week aan een compositie kunnen werken in samenwerking met Hans Kulk, Armeno Alberts en Rikkert Brok. Wat een ontzettend vriendelijke mensen zijn dat, zo enorm kundig en behulpzaam. En de apparatuur die er staat is ongelooflijk. Ik hou niet van opgesloten zijn, maar als ik ergens een week binnen zou moeten zitten, doe dat dan maar daar.

Wat is de impact van een conservatoriumopleiding?

Nou ja, het is natuurlijk een beroepsopleiding en muziek is mijn beroep. Maar los daarvan, het is zo enorm inspirerend omdat je ondergedompeld wordt in een poel van echt goede muzikanten. Ik heb vlak naast Ligeti [Hongaarse modernist György Ligeti, red.] gezeten. Dat is enorm inspirerend, dwingt je tot zelfontwikkeling, laat je de grenzen zien van je eigen kunnen en doorontwikkelen in waar je echt goed in bent.

Zou je nog iets kwijt willen?

De samenwerking met November Music is heel bijzonder, en ik denk dat er ook buiten Amsterdam zat plaatsen zijn waar muziek van hoge kwaliteit wordt gemaakt en uitgevoerd, Den Bosch hoort daar zeker bij.


Coverfoto Bart de Vrees – ©Roxanne de Buijzer
Screenshots: Maart ’21 from ‘Schetsen, Stukken, Scherven, Liederen en Fragmenten


Bart de Vrees – Maart ’21 from ‘Schetsen, Stukken, Scherven, Liederen en Fragmenten

Reageer