Rauwkost 2020

De vroege avond van de Rauwkost zaterdag biedt veel variatie

Van gemaskerd bal tot SM kelder, maar vooral veel gitaren

Van de Rauwkost vrijdag had ik minder verwachtingen dan van de Rauwkost zaterdag, want daarvan wist dat er een aantal namen op stonden die ik al ooit had gezien en dat was toen erg goed. Uiteindelijk was de vrijdag verrassend goed uitgepakt met bijzondere shows van verschillende artiesten, dus wat zal de zaterdag voor ons in petto hebben…. Heel veel dus, vandaar dat dit verslag in twee delen is te lezen.

Rauwkost 2020 zaterdag deel I

Tape Toy
Tape Toy

Laten we maar eens beginnen met een band die in mijn ogen al best bekend is, vanwege vrij veel airplay op onder andere 3FM en KINK FM, namelijk Tape Toy. Een uitgebreid verslag van dit optreden is hier te lezen. Van tevoren maak je als recensent een overzicht van acts die je graag wil zien, omdat de muziek je aanspreekt, of omdat het op een andere manier interessant lijkt.

Jong Actief EXTRAVAGANZA!

Portier Jong Actief
Portier Jong Actief

Nou staat er bij Jong Actief niet echt iets geprogrammeerd waar ik iets mee kan, maar dat is een kwestie van smaak. Maar het toeval wil dat ik tijd over heb in mijn schema en nieuwsgierigheid stuurt me die kant op. Bij aankomst word ik vriendelijk ontvangen door de portier met rode jas en hoge hoed. Zo één die je ook wel eens ziet bij sjieke hotels. De rode loper met koperen pionnen erlangs, maken het tafereel af. Het is koud buiten dus heb ik wel zin om naar binnen te gaan, niet precies wetende wat me daar te wachten staat. Een kapstok hoef ik niet te zoeken, want het is hier bijna net zo koud als buiten. Er is nog maar weinig publiek, maar als de show begint is het zaaltje toch aardig gevuld.

Las Medicinas
Las Medicinas – Jong Actief

EXTRAVAGANZA! is hier het thema van de avond en de band die zijn opwachting maakt heet Las Medicinas. De drummer komt als eerste het podium op en begint een potje te drummen, vervolgens de bassist die invalt, gecompleteerd door de gitarist en zanger/toetsenist. Allemaal dragen ze enge maskers. Dan de muziek, tja waar luisteren we naar? Een mix van salsa, rock en surfmuziek, met een lekker vuil seventies orgeltje erbij. De zanger gromt wat in een soort van Spaans en probeert het publiek erbij te betrekken. Het is een bijzondere voorstelling, maar ik heb genoeg gezien.

SM kelders van Clit City

Clit City
Noortje Dupont – Clittenband

Op naar de donkere SM kelders van Clit City in Willem Twee Poppodium, waar Clittenband zijn opwachting maakt. Misschien dat ik het daar een beetje warm van krijg. Maar als blijkt dat de rij tot bovenaan de trap naar beneden staat, laat ik dit toch aan me voorbij gaan. Alle promo hiervoor heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen en gezorgd voor veel belangstellenden. Gelukkig heeft KLANKGAT collega Ronald Rijken hier wat over geschreven en dat is hier te lezen.

RHEA

Voor RHEA is het hard werken in de grote zaal. De zaal is mager gevuld en degenen die er zijn, bekijken het van een afstandje. Aan de band ligt het niet, want die doet zijn stinkende best. Het is een dampende rock’n roll machine die qua muziek een beetje doet denken aan Royal Blood, maar dan met een volledige band. De krachtige riffs en lekkere hooks die ze laten horen zijn in principe prima ingrediënten om je lekker op te bewegen, maar ze krijgen niet veel meer terug van het publiek dan enkele knikkende hoofden. De gitarist links op het podium die qua uiterlijk wel een beetje op de zanger van Wolfmother lijkt, met zijn prachtige grote bos krullen, gaat wél helemaal los en staat lekker te swingen. Niet alle nummers zijn even boeiend, maar deze Belgische band had zéker wat meer publiek verdiend.

ET Explore Me

ET Explorer Me
ET Explorer Me – Brouwers

Er is nog even tijd voordat The Guru Guru begint, dus wandel ik het terrein nog even rond en kom weer terecht bij De Bossche Brouwers waar ET Explore Me op het punt van beginnen staat. In deze band had ik me niet echt verdiept, dus laat ik het maar op me af komen, letterlijk zal later blijken. Dit drietal uit Haarlem bestaat uit een drummer, bassist en toetsenist/zanger/gitarist en maken nogal energieke muziek met staccato hooks. Het heeft wat van garage (punk)rock, maar dan met een sixties Ace Tone orgel geluid erbij.

ET Explorer Me
ET Explorer Me

Mooi om te zien hoe die grote drummer erg hoog zit ten opzichte van zijn drumstel. Daardoor lijkt het wel of hij het drumstel van zijn zoontje heeft meegenomen. Maar het hindert hem niet, want hij mept er lekker op los en is samen met de bassist een strakke ritmesectie. Na een paar nummers laat de toetsenist even zijn keyboard voor wat het is en neemt zijn gitaar ter handen en wandelt er mee de zaal in, waar lekker uitbundig gedanst wordt door het publiek. De bassist volgt dat goede voorbeeld en ze hebben het samen goed naar de zin, zo lijkt het. Beiden zijn erg beweeglijk en voordat ik het in de gaten heb, staat de gitarist recht voor mijn neus te spelen. Daarna baant hij zijn weg richting raam en speelt verder vanaf de vensterbank met de Zuid Willemsvaart op de achtergrond.

Rauwkost 2020
The Guru Guru

Mooi om dit nog even mee te maken, maar het is tijd om te gaan, want The Guru Guru, die twee jaar geleden tijdens Oranjekade hier nog speelden, staat op het punt van beginnen in Willem Twee Poppodium en die wil ik zéker zien, want die waren toen geweldig. Maar daarover later meer in deel twee van dit Rauwkost zaterdag verslag.

Foto’s: Wies Luijtelaar, Monique Nuijten, Ronald Rijken en Jaap  Joris van Super Formosa Photography

One thought on “

1. Kan niet wachten op je verslag van The Guru Guru! Was voor mij het hoogtepunt van Rauwkost. Wat een topband en wat een energie!