Leif de Leeuw

Backstage Backyard Blues – Leif de Leeuw & Sem Jansen

Semi-livestream country songs vanuit de Dongevallei zijn een zonnige pleister op de wonde voor alles wat niet door kan gaan

Leif de Leeuw en Sem Jansen van de Leif de Leeuw Band zijn zondagmiddag 26 april semi-live te zien geweest vanuit een zonnige Dongevallei bij Heyhoef Backstage Backyard Blues#3 editie. En het klonk als een klok. De opnames werden zaterdag 25 april gemaakt in tuin van John Maes, organisator van Heyhoef-Backstage.

Leif de Leeuw en Sem Jansen in country setting

Leif de Leeuw
Sem Jansen en Leif de Leeuw

Gitarist Leif de Leeuw hebben we begin februari nog live gezien in Willem Twee poppodium bij de tribute band ABBA Rocks. Hij speelde daar de sterren van de hemel. In de tuin van John Maes organisator van Heyhoef Backstage speelt hij unplugged samen met Sem Jansen, zanger en gitarist bij de Leif de Leeuw Band. Het hele semi-livestream optreden duurt ongeveer 40 minuten. Leif speelt leadgitaar en Sem doet de vocals en ritme gitaar.

Sem Jansen
Sem Jansen

Aan alles merk je dat deze twee mannen helemaal op elkaar zijn ingespeeld. Het spelplezier spat er vanaf, want live-optreden is dé ware levenslijn voor en van elke muzikant. Na het lange openingsnummer speelt het duo Running dat op de nieuwe plaat Where I’m Heading staat die vlak vóór de corona uitbraak (11 februari) is verschenen. Running is een klassiek opgebouwde country nummer. Zang met een snik en een traan, verdriet dat door het slide-spel van Leif de Leeuw alleen maar verdiept. Prachtig en de setting versterkt het country gevoel.

Leif de Leeuw
fabelachtig gitaarspel

Het derde nummer Playing in a Band staat ook op die nieuwe LP. In zijn introductie vertelt Leif hoe belangrijk live optredens zijn voor hem en de band, voor elke muzikant eigenlijk.  Het nummer gaat over hoe het is om in een band te spelen en wat je allemaal kan meemaken op een toer. Het is een echte road song. je ziet het landschap zo voorbij gaan. Het fabelachtig spel van Leif, daar schieten woorden gewoon tekort voor.

Leif de Leeuw
Leif de Leeuw

Drive On is ook een road song en gaat over plekken en steden waar je nooit bent geweest. James dat ook op die nieuwe LP staat, is een lekkere blues rock nummer. Benieuwd hoe dit nummer klinkt met elektrische gitaren. Het laatste nummer is een cover van Soulshine van Warren Haynes van The Allman Brothers. Om te eindigen in een feel good mood is de bedoeling en dat is gelukt.

Screenshots: Youtube Backstage Backyard Blues#3 – Leif de Leeuw & Sem Jansen
Complimenten voor beeld en geluid van studio Heyhoef Backstage

KLANKGAST is Mathijs van Tongeren