Joost

Entertainer Joost is nu ‘s lands populairste Fries

Wat nog met een paar maffe nummers begon in 2019, werd plotsklaps een heuse JoostMania

De entertainer Joost treedt vrijdag 15 april op in de kleine Roxy bij Paaspop 2022. Dat is een gemiste kans want hij wordt aangemerkt als topact op de hoofdpodia van alle grote meerdaagse Benelux festivals. Het is dringen geblazen met het jonge publiek in de meest energieke set van deze dag.

Joost

Mijn KLANKGAT collega Johan en ik verzamelen rond 22:30u bij de ingang voor de Roxy, maar al snel blijkt dat we veel te laat zijn. Het is dringen geblazen voor het optreden van niemand dan Joost. Sinds het overlijden van Piet Paulusma is hij nu ‘s lands populairste Fries en een uur later weet iedereen die erbij was waarom. Onder de jeugd heerst een duidelijke JoostMania.

Joost
Joost – ©Tom Doms

Wat nog met een paar maffe nummers begon in 2019, werd plotsklaps een heuse hype. Ondergetekende was getuige van een ‘rustig’ optreden in het begin van het Rauwkost festival in een halfgevulde Willem Twee, maar daar had ik niet kunnen voorzien hoe snel het zou gaan met deze rasentertainer.

Binnen een jaar tijd verkocht hij de ene na de andere grote zaal uit en mocht hij zelfs opdraven op de hoofdpodia van alle grote meerdaagse Benelux festivals. Het verrast me dan ook zeer dat Paaspop heeft gekozen om hem in de veel te kleine Roxy te stoppen.

Joost
Joost in de Roxy – ©Tom Doms

Alsof ze op een timer stonden, dimmen de licht op klokslag 22:45 en is het net of er een orkaan begint te razen door de zaal. Het jonge publiek raakt meteen opgepompt als de DJ zijn eerste spins draait en Joost een grootse opkomst geeft. Het gejuich en geklap krijgt niet de kans om uit te doven als de eerste tonen van het nummer Ome Robert klinken en gelijk een enorme elektrische lading vanaf het podium ontketent dat meteen overslaat op de hele tent. De energiemeters slaan uit in het rood als de menigte veranderd in één dansende pogo-zee. En als Joost her en der nog wat PAAAAAAAAAAAAASPOOOOPs eruit gooit en om moshpits vraagt is de chaos compleet.

Joost entertaint als geen ander. Hij heeft de complete bühne voor zichzelf en gebruikt al springend en stuiterend elke vierkante centimeter daarvan, terwijl hij zijn hits (Albino, Meeuw, Scandinavian Boy) blijft afvuren op het publiek dat al vanaf het eerste nummer niet meer te temmen is.

Aan dynamiek dus geen gebrek, maar het lijkt zo simpel hoe deze man, die licht begint te geven als hij zijn bovenlijf ontbloot, alle zieltjes lijkt te winnen. Joost is een echte sfeermaker, maar blijft een gimmick en dat weet hijzelf als geen ander. Zijn tracks gaan dan ook nergens over, maar zet er zijn welbekende beats met drum&bass invloeden eronder en iedereen slikt ze voor zoete koek en gaat er wild op tekeer.

JoostMania
JoostMania – ©Max Kneefel

En ondanks deze succesvolle show toont Joost zich nederig en dankbaar dat hij na corona hier weer mag staan. Hij lijkt zichtbaar ontroerd als hij het publiek bedankt. De pandemie leek voor hem een kink in de kabel te worden, maar de Albino Fries pikt de draad gewoon weer op waar hij gebleven is. Zoals hijzelf aangeeft op het eind heeft hij geen diploma op zak, maar staat hier wel een stampvolle Roxy los te gaan in zijn naam die met Wordart is neer gekalkt.

De show is veel te vroeg afgelopen. Het was driekwartier lang bijna massahysterie en daarmee zorgde Joost wel voor de meest energieke set van de hele vrijdag. We hebben nog 2 volle dagen te gaan, maar verwacht dat er nog weinig voorbijkomt wat hier aan kan tippen.

Coverfoto: Coen van Tartwijk