Jett Rebel

Jett Rebel muzikaal spektakel met flauwe grappen

Na een jaar weer op het podium met de Please Don't Cancel This Tour, Tour

Na zeker een jaar was het dan eindelijk weer zo ver, Jelte Tuinstra kon zich weer op het podium uitlaten als de enige echte Jett Rebel. ‘Please Don’t Cancel This Tour’ luidde de naam van de tour dan ook.

Jett Rebel
Jett Rebel

Jett Rebel

De grote mensenmassa nam voor aanvang van het concert plaats, in de geïmproviseerde foyer. Door verbouwingen aan de Theater aan de Parade zoals wij hem kennen, vinden alle shows tijdelijk plaats in de massieve hal 8 van de Brabanthallen. De ruimte wordt desalniettemin gevuld met gelach, gepraat en klinkende glazen. Een andere sfeer dan wellicht gewend, dat zeker. Maar het lijkt niemand echt wat uit te maken.

Iets voor achten loop ik de ‘theater’ zaal binnen, waar over enkele momenten het optreden zal plaatsvinden. De fluwelen rode stoelen hebben plaats gemaakt voor wat simpele stoelen en een do-it-yourself tribune. De zaal vult zich inmiddels. Iedereen is op zoek naar de gereserveerde plek vanuit waar zij het optreden zullen beleven.

Jett Rebel komt het podium op, er wordt luid geklapt. Zijn show begint hij tevens anders dan gewend; er klinkt niet direct een nummer door de zaal. Er wordt voor in de plaats komedie toegevoegd. ‘Na zo’n lange tijd niets kunnen doen, dan wil je ook terug het podium op een wat andere manier. De avond zal dan ook gevuld zijn met niet alleen muziek, maar ook flauwe grappen. Iets wat mijn vrienden mij overigens af hebben geraden om te doen’, grapt Tuinstra dan ook uit aan het publiek.

Please Don’t Cancel This Tour, Tour

Jett Rebel
Please Don’t Cancel This Tour, Tour

Hierna kruipt hij achter zijn piano. De nummers Cold Cold Heart, Emma en Kiss That Girl Again, allen afkomstig van zijn nieuwste album The Pre-Apocalypse Party Playlist, trappen de avond af. Het publiek knikt mee en beweegt stilletjes mee, de nummers lijken voor velen onbekend. Iets wat overigens later ook door Jett Rebel zelf wordt bevestigd, op het moment dat hij vraagt naar de mensen in de zaal die het album al gehoord hebben. Er klinken enkele antwoorden. ‘Zo, dat zijn dan vijf mensen die The Pre-Apocalypse Party Playlist gehoord hebben’.

Kenner zijn van het werk van Jett Rebel of niet, het maakt niets uit. De ware entertainer in Tuinstra komt namelijk naar boven gedurende de avond. Zo tovert hij om in volkszanger ‘Jan’ Tuinstra, schrijft hij zijn eigen recensie, zal het mysterie rondom zijn twee persoonlijkheden voor eeuwig en altijd worden opgelost en pitcht hij zijn eigen televisieprogramma aan de zaal.

Maar nog het meest opvallend aan deze avond, blijkt zijn muzikale talent. Met zijn één man sterk weet hij een gehele band te vervangen en laat hij het publiek van de simpele stoelen af komen om los te gaan. Hits als Amy, Waiting For The Weekend en Goodboy komen dan ook voorbij.

Na een muzikale twee uur, eindigt Jett Rebel de avond af met een emotionele boodschap. Hij komt terug op een donkere periode in zijn leven waarin depressies en drugs de overhand namen. ‘Dit nummer heb ik geschreven in een tijd waarin het heel slecht met mij ging. Ik vind het dan ook bijna onvoorstelbaar om te beseffen dat ik dit nummer toen heb geschreven, zo hoopvol. Maar ik draag hem bij deze op voor de mensen met wie het nu niet goed gaat, voor de mensen die niet lekker in hun vel zitten,’ introduceert Tuinstra het nummerJust In Case You’re Ever Down Again.

Al met al, een avond vol humor, gelach en boven alles, muziek. Een avond om blij te zijn met Jett Rebe en dat de Please Don’t Cancel This Tour, Tour, niet is afgelast.

Screenshots: Jett Rebel – Daydreaming Carré 15-10-2021