DOOL

Overtuigende rockshow van DOOL en charismatische zangeres

Alweer volle bak Willem Twee poppodium in twee weken tijd

DOOL speelt vrijdag 14 juni voor een uitverkocht huis. Twee keer een uitverkochte show in Willem Twee Poppodium in amper twee weken tijd. Dat is een knappe prestatie. De comeback van Fatal Flowers zorgde vorige week al voor een volle zaal en dus vanavond weer. Al raakte DOOL wel pas op de valreep uitverkocht. Enkele uren van tevoren waren er nog tien tickets. De gelukkigen die bij deze enige clubshow in Nederland zijn, krijgen een overtuigende rockshow op hoog niveau voorgeschoteld. Maar laten we het voorprogramma Order Of The Emperor niet uitvlakken, want ook dat stond als een huis.

DOOL
DOOL

Order Of The Emperor

DOOL
Order of the Emperor

Als de mannen van Order Of The Emperor mogen aftrappen is de zaal al helemaal vol. Dat zal ze goed doen. De band staat strak te spelen, al staat iedereen er wat statisch bij. De muziek klinkt als Classic Rock met de nodige Black Sabbath riffs. En wát een stem heeft die zanger! Hij klinkt zelfs een beetje als Ronnie James Dio (Black Sabbath), of met een beetje goede wil als Chris Cornell. Het klinkt allemaal wat gedateerd, maar wel erg goed, al valt er aan de podiumpresentatie nog wel wat winst te behalen.

DOOL

DOOL
Ryanne

Ryanne van Dorst zou je onder andere kunnen kennen als zangeres van de rockband Elle Bandita, wellicht als presentatrice van populaire tv programma’s als Nachtdieren en Holland! Of misschien ken je haar wel van de deelname aan Expeditie Robinson. Maar vanavond maakt ze in ieder geval een onuitwisbare indruk als frontvrouw van de psychedelische rockband DOOL. Duidelijk is te zien dat ze zich als een vis in het water voelt op het podium tussen deze ervaren muzikanten. Drummer Micha Haring heeft zijn sporen verdiend in The Devil’s Blood, Bassist John Bart van der Wal komt uit Aborted, gitarist Nick Polak zat eerder in Gold en Reinier Vermeulen was voorheen gitarist van The New Media. Maar Ryanne is behalve charismatische zangeres, met haar karakteristieke stem, zelf ook een uitstekend gitarist die er regelmatig heerlijk op los soleert.

Moeten we het nog hebben over het stukje in het eerste nummer, The Alpha, waar de muziek even een beetje langs elkaar heen gaat? Nee joh! Dat foutje is DOOL allang vergeven, want het wordt al vrij snel rechtgezet en dan zitten ze weer op hetzelfde spoor. En dat blijven ze dan ook de rest van de show. Er wordt vanavond uiteraard rijkelijk geput uit het album Here Now, There Then uit 2017. Nummers als Golden Serpents en She Goat volgen elkaar in rap tempo op.

DOOL
Energie

Er is een voelbare energie tussen de bandleden en ze gaan helemaal op in hun muziek. Ryanne laat haar haren wild in het rond zwieren, al spelend op haar gitaar die ze dan weer regelmatig hoog de lucht in heft. Als ze haar rechterhand niet nodig heeft om gitaar te spelen steekt ze die de lucht in en maakt het duivelsteken met haar pink en wijsvinger. Er is niet veel interactie met het publiek, maar dat is niet erg, want daardoor blijf je wel lekker in de sfeer van muziek zitten. Tegen het einde zegt Ryanne dat DOOL er nog een paar speelt en ze dan lekker aan het bier gaan, al heeft ze er op dat moment ook al één in haar handen. En zo geschiedt.

DOOL
Love Like Blood

De avond eindigt met de trage maar geslaagde cover van Killing Joke, Love Like Blood die DOOL zich helemaal eigen gemaakt heeft, gevolgd door de allerlaatste van vanavond, het magische Oweynagat, dat lekker uptempo begint, maar bijna halverwege het tempo halveert en je de laatste vier minuten meeneemt in een muzikale trip. Het nummer is een muzikaal eerbetoon aan de oorsprong van Halloween. Het is de single waarmee DOOL in 2015 zijn debuut maakte en dus hier vanavond de avond mee afsluit. Dat er geen toegift komt, zal geen verrassing zijn. Bovendien heeft DOOL vanavond alles al gegeven en is dit de perfecte afsluiter van een geweldige rockshow.

DOOL
Duivelstekens

Als je deze avond hebt gemist of je wil ze op korte termijn gewoon nog een keer live zien dan zul je moeten afreizen naar Frankrijk of je gaat naar het Dokk’ em Open Air Festival in Friesland eind van de maand.

Foto’s van Marcel Bruinshoofd

DOOL BAND
Ryanne van Dorst – Vocals/Guitar