SMANDEM.

SMANDEM. stelt toekomst van jazz muziek veilig

Invloeden van oude meesters in eigentijds virtuoos palet

In een nagenoeg lege concertzaal van Willem Twee Poppodium, beginnen de vier jonge mannen van SMANDEM. klokslag 18.30 uur, zonder aankondiging aan hun optreden. Het is een bijzondere editie van Jazz In Duketown, want vanwege de situatie in de wereld waarin we op dit moment nog verkeren, is publiek bij optredens niet toegestaan. Derhalve zijn alle geplande optredens gratis te volgen via een livestream. Het is een mooi alternatief voor zowel bands als publiek.

SMANDEM. – Jazz In Duketown 2021

SMANDEM.
SMANDEM. een vriendengroep

Bands kunnen tóch optreden en het publiek kan van de muziek genieten, zonder hinderlijk geklets van je buurman naast je in de zaal en je kunt de band veel beter zien. Geen grote mensen voor je neus, sterker nog je kunt precies zien wat de band, SMANDEM. in dit geval, doet, door de verschillende camerastanden. Je ziet de mimiek van de gezichten en elke vingerbeweging van de muzikanten. Al zijn die door de snelheid van handelen soms bijna onnavolgbaar.

We hebben hier namelijk te maken vier virtuoze muzikanten die elkaar hebben leren kennen op het conservatorium. Als een groep vrienden dus, daar komt de bandnaam ook vandaan, een verbastering van het Engelse woord mandem, wat zoiets betekent als vriendengroep.

Eurosonic Noorderslag

Ondanks het feit dat de reguliere podia niet open zijn, timmert  SMANDEM. toch aardig aan de weg. Zo waren ze eerder al te zien op het Eurosonic Noorderslag festival en afgelopen week nog in de 3FM studio van 3voor12 bij dj Sagid Carter. Bovendien vertelt gitarist Rafael aan het begin van de show, dat ze onlangs de eerste bevalling hebben gehad van hun lieve baby, ofwel hun eerste EP genaamd Self-Titled is uitgebracht. En met het eerste nummer van die EP Gotu Lust beginnen ze aan de set, waarin ook de andere nummers van die plaat aan bod komen.

Gotu Lust

De verschillende nummers die gespeeld worden lopen naadloos in elkaar over zodat er voor iemand die de nummers niet zo goed kent, waaronder ondergetekende, het niet altijd duidelijk is wanneer een nummer is afgelopen en waar de volgende begint. Maar dat is natuurlijk helemaal niet erg, want deze show laat zich luisteren als een lekkere lange jazz trip, waar je in meegevoerd wordt.

visueel spektakel
visueel spektakel

Een visueel spektakel is het verder niet, het had net zo goed opgenomen kunnen worden in hun eigen repetitieruimte. Zou het komen omdat ze voor een lege zaal spelen, of is dit nu eenmaal hun stage performance? Al is het natuurlijk niet zo dat er niks gebeurt op het podium. David Nino bespeelt bevlogen zijn Rhodes keyboard en draait tussendoor nog aan de vele knoppen voor verschillende geluidseffecten en zorgt samen met Rafael op gitaar voornamelijk voor de melodielijn.

Bassist Aäron bespeelt naast zijn bas op sommige nummers ook een Moog synthesizer en drummer Kick brengt zelfs een heuse drumsolo ten gehore. De muziek gaat van hele rustige, bijna Pink Floyd achtige passages naar drukke onnavolgbare ritmes. Al zullen ze de inspiratie gehaald hebben uit oude meesters, waaronder Herbie Hancock en Joe Henderson, ze weten er toch een nieuwe draai aan te geven. Van laatstgenoemde wordt ook een cover gespeeld, Afro-Centric, maar dan zonder saxofoon en een wat ingetogener versie.

SMANDEM. Radio

Na bijna een uur zit het er alweer op. En ik vraag me af, hoe ik dit optreden zou hebben beleefd als ik erbij zou zijn in de zaal. Er gaat wat mij betreft niks boven een live concert. Maar SMANDEM. bewijst met dit online optreden dat er toekomst zit in jazz. En dan volgend jaar weer op Jazz In Duketown? Maar dan op het podium op de Markt? Liefst met een paar honderd man als publiek. Als ze hun mond maar houden. En niet voor mijn neus gaan staan.

Bezetting

• Rafael Devanté Sinay (gitaar)
  • David Nino van der Grinten (toetsen)