Tigre Blanco

Tigre Blanco in de sfeer van Quentin Tarantino

Eén avond en twee uitverkochte concerten vol muziek en mooie verhalen

Met zoveel energie op één avond twee uitverkochte concerten spelen kan heel inspannend zijn. Maar de vijfkoppige band Tigre Blanco heeft er na een lange lockdown zóveel zin in dat ze vanavond niet van ophouden weten. Mede teamlid Monique en ik waren al eens bij de op een nachtclub show lijkende Tijgernest tour en onlangs bij die van Radio Blanco dus er was ons veel aan gelegen deze band naar de Blue Room te halen.

Tigre Blanco

De show begint met een krakende radio inclusief Morricone bel, violen en het geluid van een brullende tijger. Dan komt de band op bestaande uit ‘big viking’ Quintijn Lohman alias Mr. Tigre Blanco en de als ‘Queen of Gypsy Soul’ aangekondigde Katrien van de Camp alias Miss Kitty Kat. Hansz Deijnen speelt o.a. op cajón. Martijn Maas op de bas en voormalig hard rock muzikant en de sinds die tijd onmisbare Mathijs Bodt alias ‘Captain Martinez’ op gitaar.

Het eerste nummer is Shaniqua, gevolgd door het vlotte Roll The Nickles. Dan volgt het fluitend ingeleide Wild At Heart. Dit nummer bracht hen in contact met Mr. Quentin Tarantino. Hij vond het een prachtig nummer, maar het werd uiteindelijk niet gebruikt voor de film. Het klinkt inderdaad prachtig en wordt vierstemmig begeleid met de zuivere vibrerende stem van Van de Camp er bovenuit stijgend.

Tigre Blanco
Katrien van de Camp

De band verblijft graag in het hete klimaat van Andalusia. Lohman’s familie bezit een stuk grond waar de band graag veel creatieve tijd doorbrengt. Hoog in het Aitana-gebergte schreven ze de vermeende Flamenco Caliente. Een bekende artiest op dat gebied, Maria Juncal, wilde het niet direct als Flamenco bestempelen legt Lohman lachend uit. Het klinkt echter erg Spaans met lekker vlotte instrumentale gitaarklanken van Lohman.

Judas Kiss is de eerste single die is geschreven tijdens de lockdown, mooi gezongen door ‘Miss Kitty Kat”. Man With No Name begint met een disco-achtige tune, net als Red Hot, voor deze gelegenheid omschreven als ‘disco on the chair”.

Verzoeknummer

Tigre Blanco
Tigre Blanco tweemaal in Blue Room Sessions

Nadat Tigre Blanco bijna een kwartier zijn uitgelopen roept het publiek om een verzoeknummer 200 Miles, waarbij ik noteerde dat Lohman’s slide op de Gretch klinkt als Ry Cooder in Paris Texas. Daarbij speelt Maas ook nog eens een geweldige baspartij.

Wat verder opviel is de saamhorigheid van de band. De warme sonore stem van Lohman en de eveneens over een uitstekende zangstem beschikkende Van de Camp, de ogenschijnlijk onvermoeibare begeleiding op de cajón van Deijnen (na afloop had hij geen vingers meer over) en opvallend goed, soms nostalgisch, gitaarspel van Bodt m.n. op Pitch Black en Stay Tuned!

Tigre Blanco
Quintijn Lohman en Hansz Deijnen

Het resultaat van een tijdje thuisblijven heeft veel goeds opgeleverd; voor Lohman een opgeknapt huis, voor de band een nieuw mengpaneel en diverse nieuwe nummers voor het volgende album. Het publiek kreeg vanavond een energieke en warmhartige voorstelling in de sfeer van Tarantino, uitgevoerd door de Tigre Blanco ‘familia’.

Setlist: Shaniqua, Roll The Nickles, Let’s Go Get Some, Radio Blanco, Wild At Heart, Feed The Wolves, Caliente, Road Hits Hard, Judas Kiss, Pitch Black, Man With No Name, DJ Carlos, Red hot, 200 Miles, Stay Tuned

Foto’s: Monique Nuijten en Wies Luijtelaar