Amaguk

AMAGUK avant-garde jazz met rock wordt krachtig spul

Muziek Op Donderdag is even een oase van warme klanken uit de Canarische Eilanden waar het leven goed is

Muziek Op Donderdag presenteert 9 januari de avantgardistische jazz band AMAGUK en de belangstelling is verrassend groot. Het is druk in de foyer van de Toonzaal. En zoals zal blijken meer dan terecht. AMAGUK mixt jazz met rock, maar kan niet echt een jazzrock formatie in klassieke zin genoemd worden zoals die in de jaren ’70 ontstond met bands als Weather Report of Return To Forever.

AMAGUK

Maar laten we beginnen bij het begin van het optreden van AMAGUK en dat is memorabel te noemen, die intro van het openingsnummer Timbercubs. Verfijnde en ijle soundscapes hoeven niet per se uit een synthesizer te komen. Dat bewijzen Daniel Denis op gitaar en Alex Coulon op drums. De intro heeft ook de perfecte lengte en als het nummer Timbercubs losbarst in een stevige funkrock, maken we kennis met het virtuoze spel van Alba Gil Aceytuno op haar altsax. Zo wil, nee, zo moet je beginnen, je publiek meteen pakken desnoods bij de strot. AMAGUK heeft er duidelijk zin in vanavond.

AMAGUK
AMAGUK

Het tweede nummer A Swamp Tale varieert sterk in tempowisselingen met de saxofoon als leidend instrument. Gitaar en drums overstemmen geen enkel moment, Alba Gil bepaalt het tempo. De ene keer zweeft het nummer, dan ga je in een grotere versnelling bergafwaarts. Het dromerig begin met soundscape effecten is wonderschoon.

AMAGUK
Daniel Denis

Prádanos is een klein gehucht in Spanje waar Daniel Dennis als kind vaak kwam. Het gelijknamig nummer staat op de EP AMAGUK (2019) en kan je met een gerust hart een instrumentele jazz ballad noemen met een mooie klassieke gitaarsolo als intro. Het middenstuk is wat feller en sneller maar al snel keert het terug naar rustiger vaarwater. Een rustige zomerse dag met even een briesje wind.

AMAGUK
Alex Coulon

Drummer Alex Coulon vertelt dat hij op een dag in zijn eentje zeilt naar een heel klein onbewoond eilandje van archipel De Canarische Eilanden (Gran Canaria, Tenerife). Hij heeft geen tent meegenomen en gaat op het strand slapen onder de sterrenhemel. Hij wordt wakker van een geroffel in zijn oor. Alex roffelt op zijn snaredrum om duidelijk te maken hoe hard het in zijn oor heeft geklonken. Het blijkt een mot te zijn geweest. Daar gaat het over in I’ve Got a Bug in My Ear dat ook op de AMAGUK EP staat.

AMAGUK Part Two

AMAGUK
Alba Gil Aceytuno

Na een break van 20 minuten zet de band het nummer Fresh Pistachios in met een magistrale rocky gitaarsolo van Daniel Denis. Alba Gil tovert Arabische klanken uit haar saxofoon. Het volgende nummer Resilient Forest is gloednieuw. De stijl van AMAGUK is weer goed herkenbaar in dit nummer.

AMAGUK
Toonzaal

Dan volgen de nummers Festival, Magec en Synth met als sublieme uitschieter het rustige en gedragen nummer Magec dat met veel applaus wordt beloond. Het nummer Synth hakt er weer in met krachtig spel van Alba Gil die alles uit haar frèle lichaam perst. Een daverend applaus volgt als de laatste tonen vervliegen. En dat is meer dan verdiend.

AMAGUK is:

• Daniel Denis op gitaar en effecten
  • Alba Gil Aceytuno op sax en keys
  • Alex Coulon op drums en percussie

AMAGUK is een driekoppige band gevestigd in Rotterdam. Ze ontmoetten elkaar in Nederland waar ze studeerden aan verschillende conservatoria, die van Den Haag en Rotterdam. Ze kwamen begin 2018 samen. AMAGUK speelt zonder bas wat al een uitdaging op zichzelf is. Kneebody, Colin Stetson en Reinier Baas zijn hun inspiratiebronnen.