Catherine MacLellan

Catherine MacLellan draagt oeuvre van haar vader uit

IJzersterke songs en loepzuivere vocalen in de Clubzaal van Blue Room Sessions

Catherine MacLellan oogt energiek voor aanvang van haar show in de Blue Room Sessions. Ze heeft er duidelijk veel zin in. Haar begeleider, Chris Gauthier. daarentegen zit aan de dubbele grogs. Hij is grieperig en dat is te zien aan zijn gezwollen ogen. Maar dankzij veel donkere rum en heet water met citroen slaat hij zich vanavond manmoedig door de achttien songs.

Catherine MacLellan
Chris Gauthier en Catherine MacLellan

De composities van Catherine MacLellan  zijn ijzersterk en ze zingt loepzuiver. Gauthier oogst bewondering door zijn ingenieuze melodielijnen op de Gretsch, al dan niet met slide. Catherine MacLellan gaat van start met The Raven’s Sun, titelsong van het gelijknamige album uit 2014. Van dit album volgen nog een aantal songs zoals Don’t Call Me Stranger, Tell me Luella, Beneath the Linden, Jack’s Song en Winter Spring.

Catherine MacLellan
Catherine MacLellan

Prince Edward Island
Catherine MacLellan is afkomstig van het rustige Prince Edward Island in het oosten van Canada en vertelt met veel warmte over de natuur en de bergen aldaar. Als teenager was zij een verlegen kind. Na een donkere periode toen haar vader, de iconische songwriter Gene MacLellan, in1995 zelfmoord pleegde ontdekte ze wat een groot artiest hij in werkelijkheid was. Jaren later draagt zij zijn oeuvre uit op diverse albums en via een uniek ‘nalatenschap project’ If It’s Alright With You: The Songs of Gene MacLellan uit 2017.

Catherine MacLellan
Blue Room Sessions

Er gaat een golf van herkenning door het publiek als zij een aantal nummers vertolkt van dit laatste album o.a. Put Your Hand In The Hand en, op verzoek, Snowbird, het bekendst geworden door de vertolking van Ann Murray.

Catherine MacLellan
Catherine MacLellan

Catherine MacLellan start solo met een song voor haar oma, Tell me Louella. Nadat Gauthier is teruggekeerd vertelt ze over de onfortuinlijke dood van twee vissers en de impact die dat had op een kleine bevolkingsgroep zoals die van haar eiland. Zij schreef hier uiteraard een song over. Voor haar huidige partner schreef ze een love song Sweet By By of Emmet’s song geheten (een achteraf opgeraapte setlist is niet altijd betrouwbaar). De laatste song is een cover van Joni Mitchel’s Big Yellow Taxi.

Catherine MacLellan
Chris Gauthier

Na een daverend applaus geeft het duo nog één toegift met een weergaloos spelende Gauthier op gitaar met Take A Break …en dat is precies wat ze doen.

Het was een bijzonder mooi en ingetogen concert van Catherine MacLellan, één van Canada’s meest geliefde singer-songwriters en haar perfect begeleidende sympathieke muzikale partner. Samen zorgden ze voor een indrukwekkende performance in de Clubzaal van de Verkadefabriek.

Foto’s” Wies Luijtelaar
Dank aan Blue Room Sessions