The Desmonds

Groningse band The Desmonds vullen zaal met energie

De klassieke postpunk klanken krijgen een eigen betekenis door de band

Wanneer de vierkoppige garage-rock/postpunk band The Desmonds uit Groningen op het podium van W2 verschijnt, spat de energie er van af. De jongens hebben, net als de meeste artiesten, veel thuis moeten zitten. Maar voor de popronde van Den Bosch afgelopen week, werden de gitaren afgestoft en de drumset opgebouwd. The Desmonds bliezen de luisteraars van de livestream van de bank met hun energieke muziek.

The Desmonds Popronde Livestream Den Bosch
The Desmonds

In de zomer van vorig jaar bracht de band hun debuut EP, genaamd Dripping, uit. Hierop zijn vijf nummers te beluisteren, die allen een mooi voorproefje geven voor wat de band in de toekomst nog meer te brengen zal hebben. Zo klinkt als tweede nummer tijdens het optreden By The Way. Het nummer laat de heerlijke snelle riff van het genre goed mengen met de stem van de lead zanger. De combinatie zorgt voor een ouderwetse herbeleving naar die goede oude tijden waarin wij allen nog headbangend voor een podium konden staan.

The Desmonds
Psycho Killer

Toch ontbreekt er één ding aan het optreden, en dat is het publiek. De harde gitaarsolo’s van de band zorgen ervoor dat ik het liefst in de zaal had gestaan met nog een groep zwetende mensen om mij heen. Alles dansend en springend, met een pilsje (of een colaatje uiteraard) in de hand. Deze muziek is gemaakt voor de live experience, die tijdens een livestream vanachter je laptop toch teniet wordt gedaan.

Des te langer The Desmonds aan het spelen zijn des te beter ze worden. Je merkt dat de jongens in een goede flow zitten en een knallend optreden neerzetten. De bandleden Rob en Marvin laten na het optreden in een interview weten dat het een echte zweetshow was, waar de lampen op standje 110 stonden en het gaspedaal even flink open werd getrokken.

Psycho Killer
Het hoogtepunt van het optreden was in mijn ogen dan ook de cover van het nummer Psycho Killer die van origine van de Talking Heads is. ‘Het nummer kwam een keertje langs en ik vind het uiteraard een super vet nummer. Maar hoe tof zou het zijn als je dat tempo keer twee zou kunnen doen’ laat de zanger van de band weten. En we kunnen hem uiteraard geen ongelijk geven. De cover pakte als een bus uit en zorgde ervoor dat de luisteraars thuis de speakers nog even een tandje harder zetten.

Tijdens de livestream wordt aan de band de vraag van de vorige gast gesteld. Deze kwam dit keer van de band Dino Kids. Op de vraag wat ze als eerst volgende teamuitje gaan doen als alles weer kan en mag, antwoorden de jongens met een simpel antwoord: ‘zuipen in een kroeg’. En dan ook het liefst in de kelderbar van hun eigen poppodium Vera. Maar zolang er maar genoeg bier is, maakt de locatie uiteraard niet al te veel uit.

Op het moment dat wij met z’n allen weer kunnen losgaan op een festival en concerten kunnen bezoeken, weet ik zeker dat The Desmonds heel wat knallende optredens zullen gaan geven. De band is momenteel bezig met het maken van een debuut album.

Luisteren naar de EP Dripping

Screenshots The Desmonds Popronde Livestream Den Bosch