Hypochristmutreefuzz past in geen enkel genre

Stoïcijns doorgaan met skaten terwijl een band uit België een storm van kabaal maakt

Hypochristmutreefuzz. Met zo’n ingewikkelde naam trek je gelijk de aandacht op het affiche. De muziek van Hypochristmutreefuzz is mogelijk nog ingewikkelder en absoluut niet in één genre te vangen.

Hypochristmutreefuzz

Hypochristmutreefuzz
Hypochristmutreefuzz

Op de Rauwkost vrijdag staat deze Belgische band in de Skatehal, maar dan ook letterlijk. Het is hier best fris en iedereen houdt dan ook lekker zijn jas aan, inclusief enkele bandleden. En terwijl de band op het geïmproviseerde podium een stormvloed van kabaal de tent in stuurt, wordt er naast het podium nog lekker relaxed geskatet op de baan.

Hypochristmutreefuzz
Eigen geluid

De muziek die de mannen maken is moeilijk te duiden. Het is hard, noisy met scheurende gitaren, een geluidsmuur uit het keyboard en dan die drummer, wat een baas is dat, rechts vooraan op het podium, die met allerlei explosieve en complexe roffels en drum fills, zijn band tot grote hoogten stuwt. Zelf noemen ze hun muziek eclectisch en dus een mix van diverse stijlen door de verschillende invloeden van de bandleden.

LED lampen

Hypochristmutreefuzz
LED lampen

Opvallend zijn de LED lampen op het podium die een wezenlijk onderdeel uitmaken van de show van Hypochristmutreefuzz. Zanger Ramses heeft er de hele tijd één in zijn handen die hij horizontaal op zijn hoofd houdt of dan weer rondslingert. Hij fluistert af en toe, maakt gebruik van een soort van praatzang, ik zou het geen rap willen noemen, en op een ander moment schreeuwt hij weer de longen uit zijn lijf. Het lijkt wel een soort van catwalk die Ramses tot zijn beschikking heeft en hij maakt goed gebruik van die ruimte. Soms lijkt het net alsof je naar Maynard van Tool staat te kijken. Hij gaat helemaal op in de muziek en staat een lekker potje te dansen.

Hypochristmutreefuzz
Ramses

Aan het einde van de show heeft hij aan die catwalk alleen niet meer genoeg en besluit hij de zaal in te gaan, waar hij enkele jeugdige fans een woordje laat meezingen. Hij kijkt het publiek van dichtbij intimiderend aan en loopt dan de trap op en trekt dan vanaf de tribune alle aandacht naar zich toe. Als hij zich weer bij zijn bandmaten heeft gevoegd, klinken de laatste klanken en laten ze het publiek perplex achter, niet goed wetende wat hen zojuist is overkomen.

Hypochristmutreefuzz
Hypochristmutreefuzz

Voorlopig is dit hun laatste optreden in ons land en dat is jammer, want als je de kans krijgt, moet je deze band zéker gaan zien. Later dit jaar komt hun tweede album uit, waarvan ze vanavond al veel nummers hebben gespeeld. Dat is iets om naar uit te kijken. In de tussentijd is het te hopen dat er een Nederlandse boeker wakker wordt en deze band terughaalt naar Nederland.