Kris Kras, Studi073

Kris Kras toont wat jongerenplatform doet bij Studi073

Avond cultureel hoppen door de gangen en zalen van Babel

Kris Kras is een onderdeel van iktoon en op deze warme zomeravond van 28 juni laten jongeren in Babel (Muzerije) zien wat zij zoal het afgelopen jaar of jaren geleerd hebben. Dat kan uiteenlopen van ballet, voordracht van gedichten, singer songwriter, bands of solo optreden achter een vleugel. Voor de naam Kris Kras is waarschijnlijk gekozen omdat al die optredens op diverse plekken van Babel plaatsvinden. Bezoekers hoppen kris kras door het gebouw, laten zich meenemen en telkens verrassen.

Kris Kras
Jonge pianiste, solo

Kris Kras – Studi073

Rond een uur of acht speelt de band Jack, Shag & de Vloeitjes in de Pleitzaal. KLANKGAT heeft in het artikel IkBand 2019 al de nodige aandacht gegeven aan deze band. Een hernieuwde kennismaking, hier bij Kris Kras. De band covert nummers op geheel eigen wijze. Prettig anarchistisch. De band kent een frontvrouw en frontman, wat een erg leuke dynamiek geeft.

Na afloop van Jack, Shag & de Vloeitjes stroomt de volle Pleitzaal meteen leeg want elders zou zomaar weer een optreden of act opgevoerd kunnen worden. Dat is dan ook zo. De zwarte vleugel midden op de centrale plek van Babel – in het horeca deel – wordt geopend en een jong meisje van zo’n 12 jaar gaat op de kruk zitten en trakteert de aanwezigen op heerlijke wijze met haar kundig spel.

Studi073
Piano recital

Dans
De laatste klanken van de piano recital zijn nog niet weggestorven of de volgende act van Kris Kras dient zich al weer aan. Ook deze keer wordt gebruikgemaakt van de zwarte vleugel. Een jonge ballerina vlijt zich neer op de vleugel en lijkt in slaap te vallen.

Kris Kras
Pas de deux met vleugel

Als de pianist met een tweede ballerina verschijnt, glijdt de eerste danseres van de vleugel en kan de dans beginnen. Soms elk solo maar de meeste tijd is het een pas de deux, traditioneel een dans van man en vrouw maar nu dus niet. Dat zijn de kleine verrassingen van Kris Kras. De dans verloopt niet altijd gestroomlijnd en soms zijn de bewegingen en draaiingen wat onvast. Het pleit in ieder geval in het voordeel van de ballerina’s dat ze de mogelijkheden die deze ruimte biedt, optimaal gebruiken. (zie foto).

Hofzaal – solisten

Studi073
Milan Brokken

In de Hofzaal heeft Kris Kras de solisten geprogrammeerd, de singer songwriters, de dichters en spoken word. Pal na het ballet begint daar ook het eerste optreden. Mensen spoeden zich de zaal in, niet in de laatste plaats om een zitplaats te bemachtigen. De eerste die het voetlicht betreedt, is de vijftienjarige Milan Brokken. Volgens KLANKGAT-redacteur Johan van Bommel, is Milan zeer talentvol en moeten we hem in de gaten houden. Johan is onder de indruk van de performance van Milan, ondanks dat hij slechts twee nummers vertolkt. Wil je meer weten over Milan? Check zijn Instagram.

Kris Kras
Singer songwriter Milan

Sjaakbonenstaak
Na Milan treedt Eef van den Boom aka Sjaakbonenstaak aan die zich van meet af aan verontschuldigt. Zij heeft niets kunnen voorbereiden, omdat ze invalt voor iemand anders. Eef hoorde dat pas kort van tevoren. Ze leest voor uit aantekeningen die ze op haar smartphone heeft staan. Hoe modern. Het is een gedicht vol geestige woordspelingen zoals spelen met de uitdrukking ‘winst boeken’. Boeken hebben haar echter nooit iets opgebracht, nooit winst opgeleverd. Van dat soort dingen.

Kris Kras
Eef van den Boom aka Sjaakbonenstaak

Spelfout