Nana Adjoa

Magie van Nana Adjoa reikt niet ver genoeg

Tuinsessie van de Bossche Zomer in De Façade mist de intimiteit van een volle en donkere zaal

Op de metershoge banner naast het podium staat te lezen, “Tuinsessies in de Museumtuin”. Dat is de locatie waar het optreden van Nana Adjoa in juli eigenlijk gepland stond. Flinke buien, die in Zuid-Limburg en delen van Duitsland en België voor ongekende wateroverlast hebben gezorgd, gooiden toen roet in het eten. Vanavond op woensdag 25 augustus kan de show van Nana Adjoa dus alsnog doorgang vinden op een van de locaties van de Bossche Zomer, De Façade. Dat is in ieder geval een podium met een dak erboven, op het oude EKP-terrein.

Nana Adjoa

Nana Adjoa
Nana Adjoa in De Façade

Normaal gesproken speelt Nana Adjoa met een voltallige band, maar omdat het voor een klein publiek is en eigenlijk een intieme picknick setting zou zijn, heeft ze alleen haar gitarist meegenomen, die haar begeleid op toetsen, drumcomputer en uiteraard op gitaar. Ze bijt het spits af in haar eentje met een ingetogen nummer, waarbij ze zichzelf begeleid op gitaar.

De setlist van vanavond zal voornamelijk bestaan uit nummers van haar laatste album Big Dreaming Ants. Throw Stones bijvoorbeeld, daarin zingt ze over boze mensen die elkaar op de socials vaak aanvallen.
Halverwege de set laat Nana zien dat ze van meerdere markten thuis is, als ze haar handclap en sambabal opneemt met een loop pedal, wat dan de basis vormt van dat nummer. Ook bespeelt ze op een nieuw nummer de toetsen. “Ik speel eigenlijk helemaal geen toetsen”, zegt ze. Maar dat gaat haar prima af.

Op haar nieuwe album staat ook een cover, maar dat zou je niet weten als ze het niet had gezegd. Love And Death is origineel van de Ghanese zanger Ebo Taylor, maar dat zal de meesten hier in de Lage Landen niet veel zeggen. De Afrikaanse ritmes komen vanavond uit een drumcomputer en Nana zingt haar eigen tweede stem. Het is wel wat improviseren met zijn tweeën. En door het ontbreken van de band, lijken de nummers wat op elkaar. She´s Stronger is wat meer uptempo en springt er dan ook wel uit.

Treinwagon
Nana Adjoa
De Façade in De Bossche Zomer

Nana is goed bij stem en is zeer muzikaal en zegt erg blij te zijn om weer voor echt publiek te spelen. Al weet ze vanavond het publiek niet echt in vervoering te brengen, zo lijkt het. Er ontbreekt iets, en niet alleen haar band. Het is op zich een bijzondere en rauwe plek, De Façade, maar in deze opstelling lijkt het een, wat uit de kluiten gewassen, treinwagon met al die tweepersoons tafeltjes in drie hele lange rijen van voor naar achter. En dan helpt het ook niet dat Nana het hele optreden, al was dat niet zo lang, niet van haar stoel is opgestaan.

She's Stronger
screenshot She’s Stronger

Even dacht ik dat ze een grapje maakte toen ze het laatste nummer The Resolution aankondigde. Ze was amper een half uur bezig. Ze hoopte op publiekparticipatie met de ooohs en aaahs. Er werd wel meegedaan, maar dat duurde niet lang. Misschien voelde het wat ongemakkelijk voor de aanwezigen. De afstand tot het podium te groot? Te licht nog? De zon was bijna onder. Geen toegift dus, na iets meer dan een half uur was het alweer gedaan. Precies om 20.41 uur, het moment dat de zon die dag onder ging. Sommigen waren nog bescheiden aan het joelen in de hoop dat er nog wat gespeeld zou worden, maar het was al snel duidelijk dat dat er niet in zat.

Opvallend is dat No Room, onlangs nog als single uitgebracht, vanavond niet is gespeeld. Had dat eigenlijk het toegift moeten zijn? Wie zal het zeggen. Hoe dan ook, er had meer in gezeten vanavond. Maar Nana, je verdient een herkansing. In een vollere donkere zaal. En neem je gezellig de rest van je band mee? Nee, niet voor een picknick.