Gaping Moles

Volop leven in de brouwerij met Gaping Moles

Bossche 'drugsbaronnen' zeggen gedag tegen corona met veel gitaarwerk bij de Brouwers van café De Vaart

Langer dan een maand terug, toonden de Bossche Brouwers en Gaping Moles al veel lef. Zij prikten 1 juni als datum voor het evenement dat ‘Bye Bye Corona / Gaping Moles’ luidt op Facebook. Gezien de versoepelingen van de corona-maatregelen, blijkt dit ook echt mogelijk te zijn.

Bye Bye Corona / Gaping Moles

Gaping Moles
Gaping Moles

Wel komt hier natuurlijk het een en ander bij kijken. Het optreden, dat binnen zal plaatsvinden, moet door publiek zittend worden ervaren. Dit is omdat het controleerbaar moet zijn hoeveel mensen er binnen zijn, en dat er anderhalve meter afstand tussen huishoudens is. Bij het online kopen van een kaartje van tien euro kan men aangeven tijdens welke set zij aanschuiven. Gaping Moles speelt namelijk drie sets van een half uur, waarbij het publiek wisselt.

Gaping Moles
Funpark

De sfeerimpressie begint al zodra je de Tramkade oploopt. Van Aken in het Werkwarenhuis heeft het terras ook open, met een heus ‘Fun Park’. Wat in de winter nog een straat was, is nu een een soort strand met terras geworden, met daaromheen sportief vermaak met een voetbaldoel en een tafeltennistafel. Na een paar meter doorlopen blijkt ook het terras van Bossche Brouwers volledig benut te worden, en natuurlijk brandt het vuur in de oude brouwketel van Brand. Veel bekenden komen elkaar tegen, de gezelligheid is terug en er is volop leven in de brouwerij.

Gaping Moles
Zitplaatsen Bye bye corona

Bij binnenkomst wordt er netjes gevraagd of je geen last hebt gehad van klachten, waarna je een tafeltje mag uitzoeken. Door de zaal klinkt het veel ‘Als ik nou hier ga zitten dan, of wacht als jij daar dan.. anderhalve meter, oh ja zo!’

Drugsbaron imago

Gaping Moles
Stonerrock

De band, bestaande uit twee zingende gitaristen, een drummer en bassist, begint met spelen. Het lage tempo met vol en zwaar gitaarspel zorgt voor een soort stonerrock sound. De vieze fuzzy gitaarlicks vliegen je om de oren, terwijl de band strak samenspeelt. Door de goede timing van alle bandleden is het ÈÈn groot geluid dat op je afkomt. De zang is hierdoor nauwelijks te verstaan, maar de sound en overtuiging is op orde.

Gaping Moles
Pablo Escobars

De band is veel bezig met hun imago, wat de act ten goede komt. De drummer en gitarist lijken allebei op Pablo Escobar met langer haar, en de andere gitarist zou zo een Texaanse drugsbaron kunnen zijn. De bassist is op zijn sandalen minder ruig, maar hij compenseert met hoed en zonnebril.
Al snel in de set vraagt de band het publiek om op de tafels te gaan staan en te dansen, waarbij sommigen dat ook doen. Het nummer dat zij vervolgens spelen, is ook helemaal geen nummer om bij te zitten.
De trage rock heeft plaatsgemaakt voor een uptempo swingbaar nummer, dat ook veel van punk wegheeft.

Gaping Moles
Drugsbaron imago

Het volgende nummer wordt aangekondigd met: ‘In 2012 we opened for Ed Sheeran.. and this song was written in jail’ wat bijdraagt aan het drugsbaron imago. Volgepropt met versnellingen, vertragingen en zanglijnen die door elkaar heenlopen, komt dit nummer op albumversie waarschijnlijk beter tot zijn recht, waarbij het beter te verstaan is. ‘It’s really good to be back at the Vaart’ zegt gitarist Escobar met een geforceerd accent. Het sluit bij de act aan, maar als je voor publiek uit eigen stad speelt, zou jezelf zijn ook prima zijn.

Gaping Moles
Muur van geluid

Vervolgens springt het nummer Spider Mouth er bovenuit. Hierin is de balans het fijnst tussen het zware gitaarwerk en het lage tempo, waarbij de stijl van de band goed wordt vertegenwoordigd. Verder hebben de nummers wel veel met elkaar gemeen. Het komt dan ook als een aangename verfrissing als tijdens Looking out The Window de hele band abrupt stopt, waardoor er ruimte is voor een kleine solo op de bas.
Meer daarvan zou zeker niet overbodig zijn. De show eindigt met een langdurige vertraging in het samenspel van de hele band, tot de momenten tussen de noten bijna niet langer kunnen. Dit is goed ingestudeerd, want de gekozen noten blijven toch als verrassingen komen terwijl ze synchroon gespeeld worden.

Gaping Moles
Bye bye corona

Daarna eindigt het toch klassiek in een muur van geluid vol riffs en gedrum tot de eindslag. Na het roepen van ‘we want more’ zit er toch nog een extra nummertje in, waarna het echt is afgelopen. De prijs van tien euro voor een half uurtje live muziek is voor dit optreden aan de hoge kant, maar na een lange tijd te hebben moeten teren op livestreams, is het voor de muziekliefhebber de moeite waard geweest.

Bovendien kan de cultuur het goed gebruiken in deze moeilijke tijd. Daarom ook grote complimenten aan de Bossche Brouwers voor het supporten van live muziek. Laten we hopen dat we langzaamaan van meer moois kunnen gaan genieten.