Jazz in Duketown 2022 vrijdag

Modern creative, rap en funk voeren de boventoon

Er is flink veel volk op de been dat er zin in heeft op deze vrijdagavond van Jazz in Duketown editie 2022

De vrijdagavond van Jazz in Duketown (JiD) editie 2022 is bezaaid met vele muziekstromingen en vooral modern creative, rap en funk voeren de boventoon. De leiding van JiD is de weg van verjonging verder ingeslagen. Eigen gebleven aan de gestelde normen is gelukkig gekozen voor het experiment en relatief onbekende.

Nieuw is de samenwerking met Dukebox, dat als platform de Bossche urban initiatieven en artiesten verbindt.

Wat is modern creative

Modern creative is de term de gebruikt wordt voor een moderne jazzstijl die invloeden uit jazzmuziek zoals bop en freejazz vermengt met eigentijdse muziek zoals rock, funk en hip hop. Deze vrijdagavond komen vele mengvormen voor in de programmering. Rap, rock, hip hop en jazz op het Kerkplein, freejazz op de Markt en poprock en jazz op de Parade. Allemaal modern creative.

modern creative
Teus Nobel
Teus Nobel | Liberty Group | modern creative

Op de Markt bijten Teus Nobel en de Liberty Group het spits af en gezien de grote opkomst heeft de organisatie dat goed ingeschat. Trompettist Teus Nobel behoeft geen introductie. Zijn verfijnde spel wordt alom geloofd en geprezen. Interessant is dat hij meerdere malen zal optreden tijdens deze JiD editie zoals zaterdag met Het Brabants Jazz Orkest en wat later ook met Aron Raams. En vanavond dus met de Liberty Group dat bestaat uit Alexander van Popta (piano), Jeroen Vierdag (bas), Tuur Moens (drums).

De Liberty Group opent het optreden en Teus Nobel staat afwachtend aan de zijkant. Het drietal zet eerst rustig in maar al snel gaan tempo en volume omhoog. Pas als Teus Nobel zich achter de mic begeeft, wordt de toon verzacht. Het is een patroon dat zich bijna het gehele concert zal herhalen. Het is niet zozeer mellow dat hier van toepassing is, eerder subtiliteit, verfijning.  De drive en beat van Liberty Group zijn prima op orde en Teus anticipeert daar goed op. Intussen zijn op het Kerkplein de jonge honden van DUKEBOX zich aan het gereed maken.

DUKEBOX | rap | funk
rap
ZENO rap Dukebox

Jonge honden? Ja, inderdaad. In samenwerking met het Bossche urban culture platform DUKEBOX levert het platform een aantal jonge artiesten af. Dat is ook te zien aan de samenstelling van het publiek. Van jong tot zeer jong. Dit is alleen maar goed om zo de continuïteit van JiD te borgen. Het een programma vol cross-overs waarin jazz, hiphop en urban culture elkaar aanvullen. Modern creative dus. DJ Bowie die geen DJ genoemd wil worden start de show. Bowie draait onbekende funk dat goed valt bij het publiek.

Na zijn korte act is het aan rapper ZENO die voor de eerste keer wordt begeleid door een gitarist, toetsenist en DJ. Het gaat ‘m goed af. Zijn raps kunnen op de instemming van zijn fans rekenen. ZENO vindt het volwassen worden lastig, soms zelfs zwaar. Dat maken zijn raps wel zo sympathiek. De derde act is van BNNYHUNNA die op keyboards speelt op basis van samples en loops. Soms melodieus en dramatisch maar vaker met een funky beat.

De avond begint te vallen en een frisse wind steekt op. Vanaf en naar de Parade is er een constante stroom van mensen en van daar af is een andere attractie hoorbaar: Rilan & The Bombardiers

Rilan & The Bombardiers | jazz | funk
modern creative
Rilan & The Bombardiers

Rilan en zijn Bombardiers waren er ook in 2018 bij en toen ook op de Parade. Zij trappen het festival af op deze mooie locatie in de schaduw van de Sint Jan kathedraal. Qua bezetting is een en ander veranderd maar de muziek is nog steeds hetzelfde. Frontman Rilan Ramhane is nog steeds zeer aanwezig en zijn soulstem is intact, net zoals de mix van pop, funk, rap en rythm-and-blues. Het is heel druk op de Parade. Op de Markt staat een bijzondere band uit de US op het punt van spelen, Ghost-Note, opgericht door Snarky Puppy leden

Ghost-Note | urban | jazz | funk
Ghost-Note
Robert Sput Searigh op drums

De programmering van Ghost-Note loopt vertraging op door gedoe met de souncheck. Het publiek reageert gelaten, soms schreeuwde iemand dat er gespeeld moest worden. Maar als drummer Robert Sput Searigh door de mic “Lets play folks” zegt, kan de party beginnen. Het is een mix van Snarky Puppy, James Brown, Sly & The Family Stone, Prince, Herbie Hancock etc.

jazz
Dwayne MonoNeon Thomas

De outfit van bassist Dwayne ‘MonoNeon’ Thomas op de bas trekt veel aandacht. Hij is helemaal winters ingepakt en heeft een opvallende gele bril op. Het is vette funk en dikke pret en hier en daar beginnen mensen bij de eerste tonen en noten te dansen. Top band.

Run Logan Run | modern creative | jazz | rock
Run Logan Run
Matt Brown

Ook hier wat startproblemen door een langere soundcheck. Deze driemansband uit de UK speelde een paar dagen geleden nog in Bristol en staat nu hier op het Kerkplein in Den Bosch. Andrew Neil Hayes (saxofoon, electronics), Matt Brown (percussie), Dan Messore (bas, gitaar) staan garant voor een muur van polyritmische breakbeats en scheurende saxofoonlijnen. Stuwende kracht is drummer Matt Brown aangevuld door het energetisch spel van saxofonist Andrew Neil Hayes. Er is in ieder geval een schare Britse fans op komen draven. Het eerste nummer hakt er meteen in en zet de toon voor de hele set.

modern creative
Andrew Neil Hayes

Modern creative, rap en funk voeren de boventoon op deze openingsavond van Jazz in Duketown 2022.