TESSEL

Tessel en Socks;SportsSocks verschillende Indie bands

Indie is typisch zo'n containerbegrip waar niemand goed raad mee weet maar het gemakshalve gebruikt

Willem Twee programmeert vrijdagavond 27 mei de twee indie-bands TESSEL en Socks;SportsSocks in combinatie met de vaste dansavond Ik Wil Dansen waar veel bekende hits gedraaid worden zoals Never Gonna Give You Up van Rick Astley. Een vreemde combi waar ogenschijnlijk niemand last van heeft.

TESSEL – Socks;SportsSocks

Het muziekgenre indie is typisch zo’n containerbegrip waar niemand goed raad mee weet maar waar iedereen zich in kan vinden als het wordt gebruikt. Deze vrijdagavond staan twee indie-bands op de bühne van de Kleine Zaal in Willem Twee poppodium. Allebei ‘indie’ echter wel met wezenlijke verschillen zowel in muzikale uitvoering en als in performance.

TESSEL, Sports;SocksSports
Djurre van Dyck –

Sports;SocksSports met de in Den Bosch bekende frontman Djurre van Dijck trapt af en doet dat door een gespeelde nonchal- en recalcitrante attitude aan te nemen. Hurkend aan een blikje cola lurken en met elkaar praten terwijl de ARP-synth een suizend geluid door de kleine ruimte slingert. Djurre heeft een dikke jas aan en dat ziet er onaangenaam warm uit (die jas doet ie trouwens al snel uit). De band maakt zeer afwisselende nummers, van synth-pop zoals just killing (time), rock tot toegankelijkere popmuziek. People Get Around bijvoorbeeld, rustige muziek, noemt Djurre dat.

Al met al is Sports;SocksSports wat je noemt echt een indie-band, heel eigen muziek en een onafhankelijke houding, obstinaat soms, wild en onvoorspelbaar. Heel anders maar toch ook eigen is de tweede band, TESSEL.

TESSEL
TESSEL
TESSEL

TESSEL oogt als een klassieke boys band. Vier jongens met gitaren en drums op toernee door het land. Lekker muziek maken en dat doen ze goed. Waar de vorige band zich senang voelt in de donkere oorden van de rock/pop muziek, is het werk van TESSEL bijna lichtvoetig te noemen. Maar laat je niet misleiden door het jongensachtige uiterlijk van deze knapen. Ze spelen een heldere en knap stuk popmuziek met originele uitwerkingen op de gitaar. Geen synthesizer voor deze boys maar play that guitar. Hun songs zijn doordacht en goed uitgewerkt. Het wachten is op een dikke hit.

TESSEL is niet voor niets geëindigd als finalist van de Grote Prijs van Nederland op de Popronde van 2019. Zijn ze een indie-band? Zeker, een van de lichtere soort. Geen pretentieuze poeha maar aan hun performance is nog werk aan de winkel.