Al weer voor de vierde keer staat VanWyck, de band van Christien Oele, op het podium van Blue Room Sessions. De laatste keer speelden ze in de grote zaal, maar qua intimiteit heeft de Clubzaal toch de voorkeur. Nieuw voor ons in deze formatie is Stefan Wolfs op lapsteel en gitaar. Verder zijn daar haar vaste drummer Rowin Tettero, bassist Marco van Os en toetsenist Henk Hulzebosch.
VanWyck

Wat is VanWyck toch een fijne band. De nummers zijn zoals gewoonlijk intens, persoonlijk met een vleug melancholie. De teksten zijn poëtisch en mooi gezongen door Christien, in harmonie met de stemmen van de overige bandleden. Haar handelsmerk is een bezielde, krachtige stem waarmee ze rauwe gevoelens en scherpe teksten tot leven wekt. Daarbij balanceert ze vloeiend tussen krachtige roots-rock en kwetsbare, melancholische ballads.
De begeleiding verdient een 10. Hulzebosch, die door haar als ‘het wonder van Deventer’ wordt aangekondigd, klinkt op Mouthful als Ray Manzarek, de organist van The Doors, maar ook op de piano is hij erg goed. Van Os staat misschien verdekt opgesteld, maar zijn rol is van constante kwaliteit net als die van Tettero op drums. Stefan Wolfs kan fantastisch ‘pedalsteelen’, en rockt soms nostalgisch op zijn Gibson SG. Christien speelt ook goed gitaar. Kortom, hier staat een band van formaat. Maar dat wisten we al.

Het was weer een waar genoegen om ons onder te dompelen in hun performance en zo dacht ook het publiek. Een fan in de zaal kon zijn enthousiasme nauwelijks bedwingen en riep na praktisch elke song “mooi liedje!!”
En daar zijn wij het volledig mee eens!
Setlist: I Was Innocent, Jump In, Flowers In The field, Dust Chaser, Desert Bride, Carolina, Listen ToYour Breathe, Unleash, Mouthful, Drifter, One Stop, Deliverance, Carry Me, My Favorite Tune, Maybe Maybe Not, To June This Morning, The Smiling Prophet
Tekst Recensies: Wies Luijtelaar
Fotografie Wies Luijtelaar | Monique Nuijten
VanWyck tracks:























